اخبار روزاخبار مهم و فوری

علت فوت کوروش نیکنام نویسنده فرهنگ ایران باستان

کوروش نیکنام، نویسنده و پژوهشگر فرهنگ ایران باستان و نماینده زرتشتیان در هفتمین دوره مجلس بعد از مدتها درگیری با بیماری سرطان در فرانسه درگذشت.

به گزارش باغستان نیوز، نیکنام متولد ۱۳۳۳ در یزد بود.

علت فوت کوروش نیکنام نویسنده فرهنگ ایران باستان
علت فوت کوروش نیکنام نویسنده فرهنگ ایران باستان

انجمن موبدان با پیامی درگذشت موبد کورش نیکنام هموند پیشین این انجمن را آرامش‌باد گفت.

متن پیام انجمن موبدان برای درگذشت موبد کورش نیکنام در زیر آمده است:

ایریستنام اوروانو یزه میده

به روان و فروهر پاک درگذشتگان درود باد

برای سفر کرده به مینوی، هموند پیشین انجمن موبدان شادروان موبدکورش نیکنام فرزند سیمین و خدارحم آرامش مینو و برای بازماندگان آرامش گیتی را از اهورا مزدا خواستاریم.

با سپاس

انجمن موبدان

موبد کوروش نیکنام شامگاه پنجشنبه 20 اردیبهشت‌ماه 1403، به روز رام ایزد از ماه اردیبهشت‌ 3762 زرتشتی دور از زادگاهش دیده فروبست.

بیوگرافی کوروش نیکنام

موبد کوروش نیکنام شامگاه پنجشنبه 20 اردیبهشت‌ماه 1403، به روز رام ایزد از ماه اردیبهشت‌ 3762 زرتشتی دور از زادگاهش دیده فروبست.

موبد نیکنام با نوشته‌ها و پژوهش‌ در زمینه تاریخ ایران و دین زرتشتی، به عنوان یکی از چهره‌های سرآمد در حوزه مطالعات تاریخ و فرهنگ زرتشتیان شناخته می‌شود. به روز دی به‌دین از ماه تیر، بیستم تیر ماه ١٣٣٣ خورشیدی در یزد زاده شد. پدرش خدارحمِ اسفندیارِ مهرِ آدر شهریار اهل خرمشاه بود و به گفته‌ی نیاكان او از جنوب خراسان به یزد كوچ كرده‌اند. مادرش؛ سیمینِ مهربان اسفندیارِ خسروی اهل قاسم‌آباد و فرزند دهموبد این روستا بود. آموزش ابتدایی را دبستان دینیاری و متوسطه را دبیرستان ماركار گذراند، سپس دیپلم طبیعی را در سال ١٣٥١ از دبیرستان ایرانشهر یزد دریافت كرد. در سال ١٣٥٤ در رشته علوم تجربی از دانشسرای یزد فارغ التحصیل شد. خدمت نظام وظیفه خود را به مدت دو سال در شهرهای تهران و اهواز گذراند. از سال ١٣٥٧ به استخدام رسمی وزارت آموزش و پرورش درآمده و در آموزشگاه‌های شهرستان‌های مختلف تفت، یزد، اصفهان و در پایان دبیرستان فیروزبهرام تهران به تدریس پرداخت. درسال ١٣٥٩با پریمرز روانیان از خانواده موبدان پیوند زناشویی بست و فرزندانشان به نام‌های نیلوفر، نازنین، فریدون و پدرام هستند. در سال ١٣٦٠ به مدت ١٠ ماه در جبهه نبرد با عراق شركت كرد، چون با بینش فردوسی در پاسداری ازایران افتخار می‌كرد “چو ایران نباشد تن من مباد”. از سال ۱۳۶۱ دوره آموزش موبدی را به استادی موبدان زنده‌یاد فیروزآذرگشسب، مهربان فروهر و بهمن اهورایی گذرانده و گواهینامه آن را از انجمن موبدان ایران دریافت کرد. از سال ١٣٧٤ با کارشناسی زبان انگلیسی در دانشكده دینی زرتشتیان هندوستان نام‌نویسی و به فراگیری آموزش‌های دینی و فلسفه زرتشت پرداخت. در سال ١٣٧٨ در رشته علوم پایه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال پذیرفته شد. در سال ١٣٨٠ پس از ارایه پایان نامه آداب و رسوم سنتی و دینی زرتشتیان ایران، درجه دكتری فلسفه زرتشت را از دانشكده زرتشتیان هندوستان دریافت كرد. سال 1383 برای یک دوره‌‌ی چهارساله نماینده ایرانیان زرتشتی در مجلس هفتم شد. بهار سال 1400 خورشیدی، انجمن میراث فرهنگی زرتشتیان در فرانسه را با آرمان پاسداشت از میراث فرهنگی نیاکان بنیاد گذاشت. کورش نیکنام نویسنده‌ و پژوهشگر در حوزه‌ی میراث فرهنگی، آداب و رسوم ترادادی (سنتی) و کهن زرتشتیان بود. کتاب‌های «از نوروز تا نوروز»، «اندرزنامه زرتشت» و «آیین اختیار» «کنکاشی در زندگی و اندیشه زرتشت»، «یادگار دیرین»، «گات‌ها، نغمه‌های ایران باستان» خوانش گات‌ها با تنبور، و «زرتشت و مزدیسنان» از وی به یادگار است. کورش نیکنام، با انتشار نسک «گلبانو»، به تازگی اثری دیگر را به مجموعه آثار خود افزوده بود.

امرداد درگذشت بهشتی‌روان موبد کورش نیکنام را به خانواده و بازماندگان ایشان آرامش باد گفته شکیبایی و دیرزیوی بازماندگان را از اهورای هروسپ‌توان خواستار است.

لینک کوتاه این مطلب: https://baghestannews.ir/?p=64082

(برای کپی کردن، روی لینک کلیک کنید)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا