اخبار روزاخبار مهم و فوریاقتصادی

مبلغ فطریه و کفاره روزه در سال ۱۴۰۱ چقدر است ؟ + جدول

مبلغ فطریه در سال ۱۴۰۱ و همچنین کفاره روزه ۱۴۰۱ مشخص شد. دفتر آیت الله العظمی سیستانی میزان و مبلغ فطریه امسال (۱۴۰۱ هجری شمسی / ۱۴۴۳ هجری قمری) را اعلام کرد.

مبلغ فطریه و کفاره روزه در سال ۱۴۰۱ دفتر آیت الله مکارم شیرازی

میزان زکات فطره ۱۴۰۱ از سوی دفتر حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی اعلام شد
میزان زکات فطره ۱۴۰۱ از سوی دفتر حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی اعلام شد

براساس نظر حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب گندم، مبلغ چهل هزار تومان (۴۰۰.۰۰۰ ریال) و بر مبنای قوت غالب برنج، مبلغ یکصد و پنجاه هزار تومان (۱.۵۰۰.۰۰۰ ریال) اعلام شده است که مؤمنین در انتخاب هر یک از این موارد مخیر هستند.

کفاره روزه غیر عمد مبلغ هشت هزار تومان (۸۰.۰۰۰ ریال) است که باید به صورت نان تهیه و پرداخت شود؛ همچنین کفاره روزه عمد مبلغ چهارصد و هشتاد هزار تومان (۴.۸۰۰.۰۰۰ ریال) است.

لازم به ذکر است که براساس مسأله ۱۶۹۲ رساله توضیح المسائل آیت الله مکارم شیرازی، زکات فطره بر تمام کسانى که قبل از غروب شب عید فطر بالغ و عاقل و غنى باشند واجب است، یعنى باید براى خودش و کسانى که نان خور او هستند، هر نفر به اندازه یک صاع (تقریباً سه کیلو) از آنچه غذاى نوع مردم آن محل است، اعم از گندم و جو یا خرما یا برنج یا ذرّت و مانند این‌ها به مستحق بدهد و اگر پول یکى از این‌ها را بدهد کافى است.

در ضمن بنابر فتوای این مرجع تقلید شیعیان اگر کسى فقط در افطار شب عید فطر میهمان دیگرى باشد فطریه او به عهده خودش است.

مبلغ فطریه و کفاره روزه در سال ۱۴۰۱ دفتر آیت الله العظمی سیستانی

سیستانی
سیستانی

دفتر آیت الله العظمی سیستانی میزان و مبلغ فطریه امسال (۱۴۰۱ هجری شمسی / ۱۴۴۳ هجری قمری) را اعلام کرد.
خبرنگار شفقنا از این دفتر کسب اطلاع کرد، از آنجا که میزان زکات فطره برای هر فرد سه کیلوگرم است، مبلغ آن برای فطریه بدل از آرد چهل (۴۰) هزار تومان و برای فطریه بدل از برنج ایرانی (۲۲۵) هزار تومان و فطریه بدل از برنج غیر ایرانی، شصت (۶۰) هزار تومان تعیین شده است.

اطلاعیه دفتر آیت الله صافی گلپایگانی پیرامون میزان زکات فطره و کفّاره روزه

دفتر استفتائات آیت الله صافی گلپایگانی پیرامون میزان زکات فطره و کفّاره روزه اطلاعیه ای صادر کرد. به گزارش شفقنا، متن اطلاعیه به شرح زیر است: «بسمه تعالی با آرزوی قبولی طاعات و عبادات روزه‌داران گرامی پیرو سؤالات مکرّر و متعدد مقلّدان محترم مرجع عالیقدر آیت‌الله‌ العظمی صافی گلپایگانی قدس سره که بر تقلید از ایشان باقی مانده‌اند، فتوای مرجع فقید پیرامون میزان زکات فطره‌ و کفاره روزه، بشرح ذیل است: مؤمنان مبلغ معادل یک صاع (۳ کیلوگرم) گندم یا برنج را به عنوان قوت غالب جهت زکات فطره بپردازند. کفاره روزه غیرعمدی، برای هر روز، یک مد (حدود ۷۵۰ گرم) طعام مثل گندم است. کفاره عمدی، برای هر روز افطار عمدی، اطعام شصت مسکین؛ هرکدام یک مد (حدود ۷۵۰ گرم) طعام، مثل گندم پرداخت شود.»

دفتر استفتائات آیت الله صافی گلپایگانی پیرامون میزان زکات فطره و کفّاره روزه اطلاعیه ای صادر کرد.

متن اطلاعیه به شرح زیر است:

«بسمه تعالی

با آرزوی قبولی طاعات و عبادات روزه‌داران گرامی

پیرو سؤالات مکرّر و متعدد مقلّدان محترم مرجع عالیقدر آیت‌الله‌ العظمی صافی گلپایگانی قدس سره که بر تقلید از ایشان باقی مانده‌اند، فتوای مرجع فقید پیرامون میزان زکات فطره‌ و کفاره روزه، بشرح ذیل است:

مؤمنان مبلغ معادل یک صاع (۳ کیلوگرم) گندم یا برنج را به عنوان قوت غالب جهت زکات فطره بپردازند.

کفاره روزه غیرعمدی، برای هر روز، یک مد (حدود ۷۵۰ گرم) طعام مثل گندم است.

کفاره عمدی، برای هر روز افطار عمدی، اطعام شصت مسکین؛ هرکدام یک مد (حدود ۷۵۰ گرم) طعام، مثل گندم پرداخت شود.»

مبلغ فطریه و کفاره روزه در سال ۱۴۰۱ دفتر آیت الله شبیری زنجانی

شبیری زنجانی
شبیری زنجانی

شخصی که پرداخت زکات فطره بر او واجب است باید برای خودش و کسانی که نانخور او هستند، هر نفری یک صاع (تقریبا ۳کیلو و ۶۰۰گرم) از خوراکی‌های رایج در منطقه خود (مانند گندم، برنج و …) یا مبلغ آن را به عنوان فطریه بپردازد.

با توجه به اینکه قیمت گندم و برنج در شهرهای مختلف، ممکن است اندکی متفاوت باشد، لذا مؤمنین می‌توانند معادل مقادیر مذکور را بر طبق قیمت محل زندگی خود، محاسبه و پرداخت نمایند.

▫️کفاره افطار غیر عمدی برای هر روز، یک مد طعام (حدود ۹۰۰گرم به‌حساب گندم) است که باید به مسکین (فردی که معیشتش سختتر از فقیر است) پرداخت شود و در صورت اطمینان می‌توان قیمت آن را به مسکین داد تا به وکالت از مکلف، برای خودش این مقدار طعام بخرد.

▫️دفتر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی، مبلغ ۴۰هزار تومان را بابت زکات فطره هر نفر (به‌حساب قیمت گندم) و مبلغ ۱۰هزار تومان را برای کفاره افطار عذری دریافت می‌کند و به مصرف آن می‌رساند.

مبلغ فطریه و کفاره روزه در سال ۱۴۰۱ دفتر آیت الله صانعی

دفتر آیت الله صانعی در اطلاعیه ای میزان زکات فطره و کفاره روزه در سال ۱۴۰۱ شمسی را اعلام کرد.

به گزارش باغستان نیوز به نقل از شفقنا، در این اطلاعیه آمده است: با توجه به فتوای آیت الله العظمی صانعی (قدس سرّه) و سایر مراجع عظام تقلید مبنی بر کفایت و مجزی و مبری الذمه بودن پرداخت تقریباً سه کیلوگرم گندم، جو، خرما، کشمش و همچنین برنج (که امروزه جزء قوت غالب مردم است) پرداخت قیمت هر کدام به قیمت بازار نیز کفایت می‌کند.

در بخش دیگر اطلاعیه آمده است:  بنابراین با توجه به استعلام قیمت گندم و برنج توسط دفتر آیت الله العظمی صانعی(ره) میزان مبلغ کفاره و فطریه در سال ۱۴۰۱ به شرح ذیل است:

فطریه برای هر نفر بر مبنای قوت گندم، مبلغ ۴۰ هزار تومان و بر مبنای قوت برنج (ایرانی) ۲۴۰ هزار تومان و برنج (خارجی) ۹۰ هزار تومان به ازاء هر نفر می باشد.

اعلام میزان زکات فطره و کفاره روزه سال ۱۴۰۱ از سوی دفتر حضرت آیت الله مظاهری

دفتر حضرت آیت‌الله مظاهری میزان «زکات فطره» و «کفّاره» در سال ۱۴۰۱ شمسی/ ۱۴۴۳ قمری را اعلام کرد.

در اطلاعیه دفتر آیت الله مظاهری آمده است:

۱) میزان زکات فطرۀ مکلّفینی که فقير نيستند، برای خودشان و اشخاص تحت تكفّل، به‌‌ازای هر نفر، تقريباً سه كيلوگرم گندم يا جو يا خرما يا برنج و مانند آن است که باید به مستحق بدهند و اگر پول يكى از اينها را هم بر اساس قیمت رایج محلّ زندگی خود بپردازند کافی است.

این مبلغ برای گندم در اغلب مناطق کشور حدود چهل هزار تومان توسط کارشناسان مربوطه برآورد شده است. در خصوص سایر مواد غذایی، با توجّه به اینکه قیمت آنها در شهرهای مختلف متفاوت است، مؤمنین می‌توانند معادل مقادیر مذکور را براساس قیمت محلّ زندگی خود بپردازند.

۲) کفّارۀ افطار غیر عمدی روزه، به ازای هر روزه، حدود ۷۵۰ گرم طعام نظیر گندم یا پول آن است و کفّارۀ عمدی افطار روزه، به‌ازای هر روزه، شصت برابر آن می‌باشد.

۳) خرید سایر نیازمندی‌های متعارف فقرا، اعم از خوراکی و غیر خوراکی، با مبالغ زکات فطره یا با مبالغ کفّاره و تحویل به آنان جایز است و نیز انتقال مبالغ زکات فطره یا کفّاره به حساب آنان مانعی ندارد و لازم نیست عین پول به آنها پرداخت شود.

۴) زکات فطرۀ کسانی که در شب عید فطر مهمان هستند یا افرادی نظیر كارگران، كارمندان و سربازان که در محلّ کارشان غذاى روزانه به آنها داده می‌شود، بر عهدۀ خودشان می‌باشد.

۵) كسى كه نماز عيد فطر مى‏ خواند، مستحب است زكات فطره را پيش از نماز عيد بدهد و اگر نماز عيد نمى ‏خواند، مى‏ تواند ادای فطریه را تا ظهر عید به تأخير اندازد.

اطلاعیه دفتر حضرت آیت الله نوری همدانی درباره میزان زکات فطره سال ۱۴۰۱

دفتر حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی در اطلاعیه ای میزان زکات فطره سال ۱۴۰۱ شمسی/ ۱۴۴۳ قمری را اعلام کرد.

متن اطلاعیه دفتر این مرجع تقلید شیعیان به شرح زیر است:

«بسم الله الرحمن الرحیم
با آرزوی قبولی طاعات و عبادات مؤمنین ومؤمنات، میزان زكات فطره ازسوی دفتر مرجع عالیقدرحضرت آیت الله العظمی نوری همدانی «مدظله العالی» به شرح ذیل اعلام شد:
شخصی که پرداخت زکات فطره بر او واجب است باید برای خودش و کسانی که نان خور او هستند، هر نفری یک صاع ( ۳ کیلو) از خوراکی‌های رایج خود (مانند گندم، برنج و …) یا مبلغ آن را به عنوان فطریه بپردازد.

با توجه به اینکه قیمت گندم و برنج در شهرهای مختلف، ممکن است تفاوت داشته باشد، لذا مؤمنین می‌توانند معادل مقادیر مذکور را بر طبق قیمت محل زندگی خود، محاسبه و پرداخت نمایند.

دفتر معظم له مبلغ قوت غالب گندم را ٤٠ هزار تومان و قوت غالب برنج ایرانی ١٥٠ هزار تومان اعلام می نماید كه مؤمنین درپرداخت یكی از آن مخیر می باشند.»

اعلام میزان زکات فطره سال ۱۴۰۱ از سوی دفتر حضرت آیت الله وحید خراسانی

اعلام میزان زکات فطره سال ۱۴۰۱ از سوی دفتر حضرت آیت الله وحید خراسانی
اعلام میزان زکات فطره سال ۱۴۰۱ از سوی دفتر حضرت آیت الله وحید خراسانی

دفتر حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی در اطلاعیه ای میزان زکات فطره در سال ۱۴۰۱ شمسی/ ۱۴۴۳ قمری را اعلام کرد.

متن اطلاعیه مرجع تقلید شیعیان به شرح زیراست:

باسمه‌تعالی

پیرو سوالات مکرر مؤمنین از دفتر حضرت آیت الله العظمی وحیدخراسانی (مدظله العالى) مبنی بر میزان زکات فطره ماه مبارک رمضان ١۴۴٣ به اطلاع می‌رساند ميزان زکات فطره برای هر نفر، یک صاع که تقریبا سه کیلوگرم گندم يا برنج و مانند اينها – از طعام هاى متعارف در محل – است كه مکلّف می‌تواند پول يكى از اينها را طبق قیمتى كه در محل خودش دارد محاسبه نموده و به فقیر بپردازد.

دفتر معظم له زكات فطره -به حساب گندم- را براى هر نفر به مبلغ ٤٠/٠٠٠ تومان قبول می‌کند.

مؤمنین در صورت داشتن سوال، می‌توانند با دفتر قم ۰۲۵۳۷۴۷۵ تماس حاصل نمایند.

اعلام میزان فطریه ۱۴۰۱ از سوی حضرت آیت الله دوزدوزانی تبریزی

میزان فطریه و کفاره روزه از سوی حضرت آیت الله دوزدوزانی تبریزی اعلام شد.

در اطلاعیه ای که به همین مناسبت صادر شده آمده است: مبلغ فطریه ۱۴۴۳ قمری – ۱۴۰۱ شمسی، از سوی حضرت آیت الله دوزدوزانی تبریزی چهل هزار تومان (۴۰.۰۰۰) بابت سه کیلوگرم گندم برای هر نفر اعلام شد.

لازم به ذکر است با توجه به تفاوت قیمت در مناطق مختلف باید به همان قیمت منطقه‌ای محاسبه گردد.
همچنین کفاره روزه غیر عمد ۷۵۰ گرم گندم، برنج، ماکارونی و امثال اینها ست و کفاره در صورتی واجب است که شخص نتواند تا یکسال قضای روزه را بجا بیاورد.

شایان ذکر است، زکات فطره را بنابر احتیاط واجب باید فقط به فقرای شیعه بدهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا