اخبار روزاخبار مهم و فوری

ارتباط پروژه هارپ با زلزله ترکیه چیست؟

در این بخش از مطالب پایگاه خبری باغستان نیوز درباره ارتباط پروژه هارپ با زلزله ترکیه چیست؟ شایعات عجیب و غریب درباره ارتباط هارپ با زلزله ترکیه مطلبی را برای شما آورده ایم با ما همراه باشید.

هارپ چیست؟

«برنامه پژوهشی یونوسفر فعال با فرکانس بالا» یا «هارپ»(HAARP)، یک تلاش علمی با هدف مطالعه ویژگی‌ها و رفتار «یونوسفر»(Ionosphere) است. یونوسفر تقریبا در فاصله ۵۰ تا ۴۰۰ مایل بالاتر از سطح زمین و درست در امتداد لبه فضا قرار گرفته است. یونوسفر همراه با جو فوقانی خنثی، مرز بین جو پایینی زمین که ما در آن زندگی می‌کنیم و خلاء فضا را تشکیل می‌دهد.

عملیات تحقیقاتی در ۱۱ اوت ۲۰۱۵ از «نیروی هوایی آمریکا»(USAF) به «دانشگاه آلاسکا در فربنکس»(UAF) منتقل شد و به هارپ امکان داد تا از طریق یک توافق‌نامه تحقیق و توسعه مشترک استفاده از زمین، به کاوش در یونوسفر ادامه دهد.

هارپ، تواناترین فرستنده پرقدرت و فرکانس بالا در جهان برای مطالعه یونوسفر به شمار می‌رود. برنامه هارپ متعهد به توسعه یک مرکز تحقیقاتی یونوسفر در سطح جهانی است که باید موارد زیر را در بر داشته باشد.

  • دستگاه تحقیقاتی یونوسفر که یک مرکز فرستنده با توان بالا است و در محدوده فرکانس بالا کار می‌کند. دستگاه تحقیقاتی یونوسفر می‌تواند برای مطالعه علمی موقت ناحیه محدودی از یونوسفر استفاده شود.
  • مجموعه‌ای پیچیده از دستگاه‌های علمی یا تشخیصی که می‌توانند برای مشاهده فرآیندهای فیزیکی رخ‌داده در منطقه مورد نظر استفاده شوند.

مشاهده فرآیندهای حاصل از کاربرد دستگاه تحقیقاتی یونوسفر به صورت کنترل‌شده به دانشمندان امکان می‌دهد تا فرآیندهایی را که به طور مداوم تحت تحریک طبیعی خورشید رخ می‌دهند، بهتر درک کنند.

آیا هارپ عامل لرزش ۷/۸ ریشتری زلزله ترکیه است؟

همه چیز از جایی شروع شد که چند روز پیش (سوم فوریه) فردی با نام Frank Hoogerbeets این توئیت را منتشر کرد: “دیر یا زود، زلزله‌ای ۷.۵ ریشتری در منطقه جنوب و مرکز ترکیه، اردن، سوریه و لبنان، به وقوع خواهد پیوست.”

هارپ یا برنامه پژوهشی یونوسفر فعال با فرکانس بالا، یک پروژه تحقیقاتی است که مرکز اصلی آن در نزدیکی گاکونا در آلاسکا واقع شده است.

تکمیل پروژه هارپ حدود دو دهه طول کشیده و هزینه‌های ساخت و عملیاتی آن حدود ۲۵۰ میلیون دلار برآورد شده است.

دانشمندان از طریق هارپ با ایجاد تغییراتی در یونوسفر (دورترین و ناشناخته‌ترین بخش اتمسفر زمین)، درمورد آن مطالعاتی انجام داده و آن را تبدیل به نوعی آزمایشگاه طبیعی کرده‌اند.

از آنجا که دسترسی به اطلاعات کامل و جامعی درباره ارتباط هارپ با بلایای طبیعی و به ویژه زلزله وجود ندارد و نمی‌توان قاطعانه درباره توانایی‌های هارپ اظهارنظر کرد؛ آیا این امکان وجود دارد که هارپ مسئول همه یا برخی بلایایی طبیعی دهه‌های اخیر بوده باشد؟ احتمالا تا چند سال آینده پاسخ این سوالات را خواهیم گرفت./خبرآنلاین

ارتباط پروژه «هارپ» با وقوع زمین‌لرزه

برخی از نظریه‌پردازان، فاجعه‌هایی مانند زمین‌لرزه هائیتی در سال ۲۰۱۰، زمین‌لرزه و سونامی شیلی در سال ۲۰۱۰ و زمین‌لرزه و سونامی ژاپن در سال ۲۰۱۱ را توطئه‌ای از سوی آمریکا می‌دانند که با استفاده از پروژه هارپ انجام شده‌اند.

تئوری توطئه این نظریه‌پردازان می‌گوید که در میان ناکجاآباد، جنگلی از آنتن‌ها قرار دارد که عامل وقوع زمین‌لرزه و سونامی است و هرج‌ومرج و خرابی غیر قابل تصوری را به همراه دارد.

این تئوری‌های توطئه فقط به برخی از رسانه‌های اینترنتی محدود نمی‌شوند، بلکه حتی برخی از شخصیت‌های سیاسی جهان آشکارا این ادعاها را مطرح کرده‌اند.

نظریه‌پردازان به رغم ارائه چنین بیانیه‌هایی، توضیح نداده‌اند که چگونه برخی از آنتن‌ها در آمریکا می‌توانند باعث ایجاد زمین‌لرزه در هزاران کیلومتر دورتر شوند. آنها باور دارند که جزئیات این کار تحت محافظت شدید دولت آمریکا قرار دارند.

اگرچه مقامات پروژه هارپ به طور ویژه به ادعاهای مبنی بر نقش آن در وقوع زمین‌لرزه و سونامی پاسخ نداده‌اند اما پاسخ‌هایی را در رابطه با تئوری‌های دستکاری آب و هوا مطرح کرده‌اند. دانشمندان هارپ اعلام کرده‌اند که این مرکز نمی‌تواند آب و هوا را کنترل کند زیرا آب و هوای زمین در تروپوسفر و استراتوسفر تولید می‌شود و امواج رادیویی هارپ با این لایه‌های پایین‌تر جو تعاملی ندارند. آنها خاطرنشان کرده‌اند که اگر طوفان‌های یونوسفری ناشی از خورشید نتوانند بر آب و هوای زمین تأثیر بگذارند، هارپ نیز قطعا نمی‌تواند.

حداقل دو راه وجود دارد که انسان با آنها می‌تواند باعث وقوع زمین‌لرزه شود

در هر حال، این بدان معنا نیست که وقوع زمین‌لرزه مصنوعی غیرممکن است. حداقل دو راه وجود دارد که انسان با آنها می‌تواند باعث وقوع زمین‌لرزه شود.

نخستین مورد، روش شکستگی یا شکست هیدرولیکی است که برای استخراج نفت و گاز طبیعی استفاده می‌شود. فاضلاب تولیدشده با این روش به چاه‌های عمیق زیرزمینی پمپاژ می‌شود و این می‌تواند لرزش را در پی داشته باشد.

روش دوم برای ایجاد زمین‌لرزه، از طریق انفجارهای هسته‌ای صورت می‌گیرد. زمین‌لرزه‌های ناشی از انفجارهای هسته‌ای، بسیار کوچک‌تر از انفجار هستند و همه انفجارها باعث ایجاد زمین‌لرزه نمی‌شوند.

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا