گزارش و مصاحبه

مصاحبه با مهدی غلام نژاد قاری برجسته کشورمان از منطقه سعیدآباد باغستان

مهدی غلام نژاد قاری بین المللی مهمان برنامه «عصر رمضان» بود که در گفت‌وگویی چالشی به موضوعاتی مانند اهمیت آموزش قرآن، چگونگی حضور خود در حوزه قرائت قرآن و نقش خانواده در ترغیب جوانان به قرآن خوانی پرداخت.

فیلم تلاوت مهدی غلام نژاد و فرزندانش در برنامه اعجوبه ها

آقای مهدی غلام نژاد؛ شما یکی از قاریان موفق قرآن هستید. بفرمایید که چه شد به سمت قرائت قرآن رفتید؟

از وقتی که به یاد دارم به قرآن علاقه‌مند بودم؛ ما در روستایی اطراف تبریز به نام کَلِیبَر زندگی می‌کردیم. من تا ۱۲ سالگی در آنجا بودم، اما به خاطر شرایط دسترسی به کلاس‌ها و آموزش برایم سخت بود. بعد از آنجا به تهران (شهریار) مهاجرت کردیم. از آنجا که من در روستای خودمان اذان می‌گفتم، وقتی به سعیدآباد شهریار آمدیم هم همین کار را انجام دادم که با استقبال بسیار زیادی از جانب مردم روبرو شد. آن زمان احساس فوق‌العاده‌ای داشتم و فکر کردم که می‌توانم در این زمینه موفق باشم

خودتان به این نتیجه رسیدید که صدای خوبی برای قرائت قرآن دارید یا کسی این استعداد را در شما کشف کرد؟

بله؛ استادی به نام آقای رحمتی داشتم که وقتی تلاوت قرآن من را گوش داد و گفت، قطعا روزی تو یکی از بهترین قاریان جهان اسلام خواهی شد. من در آن زمان ۱۲ سال داشتم و اولین صوتی که گوش دادم و عینا همان را تحویل استاد رحمتی دادم، صوت استاد عبدالباسط بود..

برای جوان‌هایی که می‌خواهند در این راه قدم بگذارند، چه صحبتی دارید؟

الان با وجود فضای مجازی برای جوانان امکانات خوبی در دسترس است. آن‌ها می‌توانند با گوش دادن به تلاوت‌های متفاوت بسیار یاد بگیرند. اگر کسی استعداد خوبی داشته باشد و خودش هم تلاش کند، قطعا به یکی از بهترین‌ها در این زمینه تبدیل خواهد شد. البته که تنها استعداد ضامن موفقیت نیست و تلاش فرد بسیار موثر است.

قبول دارید که تلاوت قرآن این روز‌ها در بین جوانان ما کم شده است؟

بله؛ به این علت که مسئولان به ایجاد شرایط مناسب یادگیری قرآن برای جوانان اهمیتی نمی‌دهند. یکی از مسائل مهم و بنیادی کمبود بودجه قرآنی است که سالانه رو به کاهش است. این یک مشکل اساسی شده و تلاوت قرآن جایگاهی برای حمایت ندارد. از طرفی دیگر، آموزش باید درست پیش برود و قاریان قرآن باید در مدارس آموزش دهند تا بتوانند کودکان را از همان دوران ابتدایی جذب قرآن کنند.

غلام نژاد به همراه پدرش

  شما موافق فعالیت قرآنی در حوزه فضای مجازی هستید؟

من مخصوصا در این دوران کرونا اکثر فعالیت‌ها و آموزش‌هایم را مجازی برگزار می‌کنم. مهم این است که بتوانیم از این فضا به بهترین شیوه استفاده کنیم تا مردم را به سوی قرآن و تلاوت قرآن جذب کنیم. با ایده‌ها و شیوه‌های کاربردی مناسب این کار شدنی است.

علاوه بر جایگاه معنوی که دارید، چقدر سعی می‌کنید رفتار قرآنی داشته داشید؟

ما چه بخواهیم و چه نخواهیم، تبدیل به یک الگو می‌شویم و حق اشتباه نداریم؛ چرا که وصله دین به ما چسبیده و هر کاری که انجام می‌دهیم از ما سوال می‌شود که با کدام آیه قرآن سنخیت دارد. به همین دلیل وظیفه سنگینی داریم.

لینک کوتاه این مطلب: https://baghestannews.ir/?p=327

(برای کپی کردن، روی لینک کلیک کنید)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا