اخبار روزاخبار مهم و فوریمذهبی

مبلغ زکات فطریه و کفاره روزه غیر عمد در سال ۱۴۰۲ چقدر است؟

در این بخش از مطالب پایگاه خبری باغستان نیوز درباره مبلغ زکات فطریه و کفاره روزه در سال ۱۴۰۲ چقدر است؟ + جدول مطلبی را برای شما آورده ایم با ما همراه باشید.

زَکات فِطره یا فِطریه از واجبات مالی اسلام است که در روز عید فطر پرداخت می‌شود. مقدار زکات فطره برای هر نفر، حدود سه کیلوگرم از خوراک معمول مردم، مانند گندم، برنج، خرما و کشمش است که معادل پولی‌ آنها را هم می‌شود پرداخت کرد.

طبق فتوای فقیهان، این زکات بر کسی واجب است که در شب عید فطر فقیر نبوده و عاقل، بالغ و هوشیار باشد. چنین شخصی باید زکات خود و نان‌خورهایش را پرداخت نماید.

میزان کفاره اعلامی ازسوی دفاتر مراجع عظام تقلید

میزان کفاره اعلامی ازسوی دفاتر مراجع عظام تقلید
میزان کفاره اعلامی ازسوی دفاتر مراجع عظام تقلید

میزان فطریه و کفاره سال ۱۴۰۲ دفتر مقام معظم رهبری

 دفتر مقام معظم رهبری در قم میزان فطریه و کفاره روزه ماه مبارک رمضان را در سال جاری اعلام کرد.

دفتر مقام معظم رهبری در قم درباره میزان زکات فطره و کفاره ماه مبارک رمضان اعلام کرد: مؤمنان می‌توانند قیمت سه کیلو گندم یا برنج و مانند آن را از محل سکونت خود استعلام و آن را بر اساس مقدار شرعی به عنوان زکات فطره پرداخت کنند.

این دفتر همچنین درباره کفاره غیرعمدی روزه‌های ماه مبارک رمضان نیز اعلام کرد، کفاره باید به صورت طعام پرداخت شود که این مورد در سال جاری بر اساس نظر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به ازای هر روز ۱۲ هزار تومان است.

میزان فطریه در سال ۱۴۰۲ ماه رمضان
میزان فطریه در سال ۱۴۰۲ ماه رمضان

فطریه و کفاره 1402 آیت الله مکارم شیرازی

زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب گندم، مبلغ ۶۰ هزار تومان و بر مبنای قوت غالب برنج، مبلغ ۲۴۰ هزار تومان اعلام شده است.

🔹کفاره روزه غیر عمد مبلغ دوازده هزار تومان است که باید به صورت نان تهیه و پرداخت شود، همچنین کفاره روزه عمد مبلغ ۷۲۰ هزار تومان است.

مبلغ فطریه ۱۴۰۲ آیت‌الله سیستانی

مبلغ فطریه ۱۴۰۲ آیت‌الله سیستانی
مبلغ فطریه ۱۴۰۲ آیت‌الله سیستانی

 دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی میزان و مبلغ فطریه امسال (۱۴۰۲ هجری شمسی / ۱۴۴۴ هجری قمری) را اعلام کرد.

از آنجا که میزان زکات فطره برای هر فرد سه کیلوگرم است، مبلغ آن برای فطریه بدل از آرد شصت (۶۰) هزار تومان و برای فطریه بدل از برنج ایرانی  سی صد و شصت (۳۶۰) هزار تومان و فطریه بدل از برنج غیر ایرانی، صد و پنج (۱۰۵) هزار تومان تعیین شده است.

اعلام مبلغ زکات فطره طبق نظر حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی

بسم الله الرحمن الرحیم
با آرزوی قبولی طاعات و عبادات مومنین و مومنات به اطلاع میرساند طبق نظر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی «مدظله العالی»
زکات فطره هر فرد باید حدود سه کیلوگرم گندم یا برنج یا نظیر آن که در رساله عملیه ذکر گردیده و یا قیمت آن را پرداخت نمایند.
بر این اساس قیمت قوت غالب گندم ۶۰هزار تومان و قیمت قوت غالب برنج ۲۴۰هزارتومان می باشد که عزیزان در پرداخت آن مخیرند، در ضمن اگر در منطقه محل سکونت اجناس ذکر شده قیمت دیگری دارد باید به قیمت منطقه خود محاسبه نماید.
همچنین کفاره غیر عمد برای هر روز ۱۲هزارتومان و کفاره عمد برای هر روز ۷۲۰ هزار تومان می باشد.
توفیق همگان را از خداوند متعال خواستاریم.

مبلغ فطریه ۱۴۰۲ طبق نظر دفتر حضرت آیةالله العظمی وحید خراسانی

باسمه‌تعالی
پیرو سوالات مکرر مؤمنین از دفتر حضرت آیت الله العظمی وحیدخراسانی ( مد ظله العالى )مبنی بر میزان زکات فطره ماه مبارک رمضان ۱۴۴۴

به اطلاع می‌رساند ميزان زکات فطره برای هر نفر، یک صاع که تقریبا سه کیلوگرم گندم يا برنج و مانند اينها – از طعام هاى متعارف در محل – است كه مکلّف می‌تواند پول يكى از اينها را طبق قیمتى كه در محل خودش دارد محاسبه نموده و به فقیر بپردازد.

دفتر معظم له زكات فطره -به حساب گندم- را براى هر نفر به مبلغ ۶٠/٠٠٠ تومان قبول می‌کند.

در مسأله۲۰۳۱ توضیح المسائل ایشان در مورد مصرف زکات فطره چنین بیان شده است: مشهور فرموده اند: مصرف زکات فطره، مصرف زکات مال(مسأله ۱۹۴۲)است، ولی احتیاط واجب آن است که به فقرا داده شود، و باید این فقیر شیعه دوازده امامی باشد، مگر این که مؤمنی پیدا نشود، در این صورت به غیر ناصبی هم می شود داد.

اطلاعیه دفتر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی درباره زکات فطره و کفاره روزه

اطلاعیه دفتر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی درباره زکات فطره و کفاره روزه
اطلاعیه دفتر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی درباره زکات فطره و کفاره روزه

شخصی که پرداخت زکات فطره بر او واجب است باید برای خودش و کسانی که نانخور او هستند، هر نفری یک صاع (تقریبا ۳کیلو و ۶۰۰گرم) از خوراکی‌های رایج در منطقه خود (مانند گندم، برنج و …) یا مبلغ آن را به عنوان فطریه بپردازد.

با توجه به اینکه قیمت گندم و برنج در شهرهای مختلف، ممکن است اندکی متفاوت باشد، لذا مؤمنین می‌توانند معادل مقادیر مذکور را بر طبق قیمت محل زندگی خود، محاسبه و پرداخت نمایند.

کفاره افطار غیر عمدی برای هر روز، یک مد طعام (حدود ۹۰۰گرم به‌حساب گندم) است که باید به مسکین (فردی که معیشتش سختتر از فقیر می‌گذرد) پرداخت شود و در صورت اطمینان می‌توان قیمت آن را به مسکین داد تا برای خودش این مقدار طعام بخرد.

دفتر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی، مبلغ ۷۲هزار تومان را بابت زکات فطره هر نفر (به‌حساب قیمت گندم) و مبلغ ۱۸هزار تومان را برای کفاره افطار عذری دریافت می‌کند و به مصرف آن می‌رساند.

مبلغ زکات فطره ۱۴۰۲ آیت الله جوادی آملی

دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی میزان زکات فطره را اعلام کرد.

مبلغ زکات فطره ۱۴۰۲ آیت الله جوادی آملی
مبلغ زکات فطره ۱۴۰۲ آیت الله جوادی آملی

بنابر اعلام دفتر مرجعیت آیت الله العظمی جوادی آملی، مبلغ فطریه برای هر نفر برمبنای قوت غالب منطقه، سه کیلو گندم، برنج و مانند آنها و یا معادل قیمت اینها به قیمت روز پرداخت گردد. همچنین مبلغ مربوط به کفاره غیرعمد، به ازای هر روز ۱۲/۰۰۰ تومان (دوازده هزار تومان) و کفاره عمدی روزه به ازای هر روز ۷۲۰/۰۰۰ تومان (هفتصد و بیست هزار تومان) تعیین شده است.

میزان فطریه ۱۴۰۲ طبق نظر آیت الله سبحانی

زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب گندم، مبلغ ۶۰ هزار تومان و بر مبنای قوت غالب برنج، مبلغ ۳۰۰ هزار تومان است.

کفاره روزه غیر عمد مبلغ ۱۸ هزار تومان است، همچنین کفاره روزه عمد مبلغ یک میلیون و ۸۰ هزار تومان است.

زمان کنار گذاشتن فطریه

 زمان کنار گذاشتن فطره و پرداخت آن چه موقع است؟

 بعد از اثبات حلول ماه شوّال می تواند آن را کنار بگذارد و اگر نماز عید فطر می خواند، بنابر احتیاط واجب باید پیش از نماز پرداخت کند یا کنار بگذارد و اگر نماز عید نمی خواند، تا ظهر روز عید فطر مهلت دارد.

لینک کوتاه این مطلب: https://baghestannews.ir/?p=24822

(برای کپی کردن، روی لینک کلیک کنید)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا