اجتماعی و فرهنگیاخبار مهم و فوری

علت تعطیلی موزه رضا عباسی چیست؟

در این بخش از مطالب پایگاه خبری باغستان نیوز درباره علت تعطیلی موزه رضا عباسی چیست؟ مطلبی را برای شما آورده ایم . با ما همراه باشید.

علت تعطیلی موزه رضا عباسی چه بود؟

معاون میراث‌فرهنگی استان تهران از تعطیلی موزه «رضاعباسی» در روز شنبه ۲۸ آبان‌ماه خبر داد.

محسن سعادتی دلیل تعطیلی موزه رضاعباسی را اجرای عملیات عمرانی و تعمیرات اعلام کرد و گفت که موزه به مدت یک روز تعطیل است.

فعالیت موزه رضا عباسی از روز یکشنبه ۲۹ آبان‌ماه مطابق اعلام معاون میراث فرهنگی تهران از سرگرفته می‌شود. ساعت کار موزه‌ها در نیمه دوم سال از ۹ صبح تا ۱۷ عصر است.

موزه رضاعباسی در خیابان شریعتی، نرسیده به پل سیدخندان، روبه‌روی دانشکده برق دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی قرار دارد.

موزه رضاعباسی

موزه رضا عباسی از غنی‌ترین و مهم‌ترین موزه‌های ایران است. این موزه در ۲۵ شهریور ۱۳۵۶ گشایش یافت و به یاد نقاش مشهور دورهٔ صفوی، رضا عباسی نام‌گذاری شد. این موزه در خیابان شریعتی قرار دارد و تلفیقی از آثار دوره اسلامی، پیش از اسلام و نگارگری است.

ساختمان موزه در واقع متعلق به یک نمایشگاه مبلمان و دکوراسیون خانگی بود که به دلیل ویژگی‌های معماری و محل قرارگیری مورد توجه مسوولان وقت قرار گرفت و از صاحب اصلی خریداری شد. این موزه به‌طور رسمی در مهرماه سال ۱۳۵۶ به وسیله فرح پهلوی به منظور حفظ آثار گرانبها و همچنین هدایای سلطنتی گشایش یافت و درست یک سال بعد در آبان ماه سال ۱۳۵۷ تعطیل شد. در این دوره یعنی از سال ۱۳۵۵ تا ۱۳۵۸، مدیریت موزه بر عهده آیدین آغداشلو بود.

نشان‌واره موزه رضا عباسی، طراحی‌شده به دست مرتضی ممیز (پدر گرافیک ایران)، در ۱۳۵۵. وی دربارهٔ طراحی این نشان‌واره می‌گوید: «برای طراحی نشانه موزهٔ رضا عباسی فرصت مغتنمی برایم پیش آمد، زیرا این نقاش جد بزرگ خانوادهٔ من است؛ این بود که مشتاقانه دست به کار شدم و کنار دست محمد احصایی نشستم و از صبوری او استفاده کردم و دائم پیچ و خم‌ها را به قلم و دست او دادم تا ترکیب نوشته به دست آمد و بعد در آتلیه‌ام مفصل روی ترکیب‌بندی‌ها کار کردم. آیدین آغداشلو هم روی گل اسلیمی اصلاحاتی انجام داد.»

در پایان سال ۱۳۵۸ بار دیگر این موزه پس از دگرگونی‌هایی در آرایش داخلی و گسترش فضای نمایشگاهی بازگشایی شد. در سال ۱۳۶۳ به دلیل مشکلات داخلی کار موزه بار دیگر به تعطیلی کشید و یک سال بعد دوباره بازگشایی شد. اما این بازگشایی دوام چندانی نداشت و موزه یک بار دیگر در همان سال تعطیل شد تا سرانجام در ۱۵ بهمن سال ۱۳۷۹ برای پنجمین بار و پس از انجام بازسازی دوباره آغاز به کار کرد. در حال حاضر، این موزه زیر نظر سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اداره می‌شود. مدیر فعلی موزه ناهید نجفی خلج می باشد.

لینک کوتاه این مطلب: https://baghestannews.ir/?p=6201

(برای کپی کردن، روی لینک کلیک کنید)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا