اخبار روزاخبار مهم و فوری

احتمال زلزله تهران و پیش بینی زمین لرزه تهران ایران برای آینده

در این بخش از مطالب پایگاه خبری باغستان نیوز درباره احتمال زلزله تهران و پیش بینی زمین لرزه تهران ایران برای آینده مطلبی را برای شما آورده ایم با ما همراه باشید.

احتمال زلزله در تهران چقدر است؟

علی اصغر هدایی، متخصص ژئومورفولوژی در گفتگو با جام جم: با توجه به اینکه پوسته عربی در حال حرکت و بالا آمدن است پیش بینی می‌شد در ترکیه شاهد وقوع زمین لرزه‌ای با قدرت زیاد باشیم.

هشت سال قبل نیز در دریای سرخ زمین لرزه پر قدرتی رخ داد که باعث ایجاد آتشفشان در دریا شد. در حال حاضر در منطقه اوراسیا به علت این حرکت پوسته، رشته کوه‌های ترکیه تحت فشار قرار دارند.

براساس سوابق زلزله‌های قدرتمند ایران، شهر‌های تهران و تبریز مستعد رخ داد زلزله ۷.۸ ریشتری مانند زلزله امروز ترکیه را دارند.

زلزله خوی و ترکیه هیچ ارتباطی با هم ندارند. گسل خوی سیه چشمه نام دارد و ۱۷۰ کیلومتر طول این گسل است. در حال حاضر به نظر می‌رسد پس لرزه‌های خوی قدرت زیادی نداشته و قدرتمندترین آن‌ها به ۴.۵ ریشتر برسد.

پیش بینی زمین‌لرزه در تهران

دکتر فریبرز ناطقی الهی؛ رئیس انجمن مهندسی زلزله ایران و بنیان‌گذار مقاوم‌سازی و مدیریت بحران زلزله با اشاره به پیش‌بینی زلزله در تهران هشدار کرد: حدود 40 سال است که دانشمندان خطر زلزله تهران را گوشزد می‌کنند و می‌گویند که این اتفاق دیر یا زود خواهد افتاد. آماری وجود دارد که در تهران در هر 158 سال یک زلزله بالای 7 ریشتر رخ می‌دهد. زمانی که زلزله تهران رخ دهد بدترین زلزله تاریخ جهان را خواهیم دید و مهلک‌ترین آمار مرگ و میر و تخریب ثبت خواهد شد. متأسفانه برنامه‌های مدیریت بحران ما در این خصوص بسیار ضعیف است.

بنیان‌گذار مقاوم‌سازی و مدیریت بحران زلزله در کشور اضافه کرد: مردم باید بدانند که کشور ما به شدت زلزله‌خیز است و مار هر لحظه منتظر زلزله هستیم.

ناطقی الهی درخصوص ادعای استفاده از سلاح هارپ برای ایجاد زلزله توضیح داد: افرادی که این موضوع را مطرح می‌کنند نه‌تنها شناخت و دانشی درخصوص زلزله ندارد بلکه سیستم هارپ را هم نمی‌شناسند و ادعای آن‌ها تنها ناشی از شنیده‌های غیرعلمی و پراکنده است. برای اینکه بتوان زلزله‌ای بسیار خفیف و یک تکان ساده را ایجاد کرد نیاز به هزاران تن TNT داریم. لذا اینکه عده‌ای فکر می‌کنند با دستگاه یا انفجار اتمی می‌توان گسل‌های زمین را حرکت داد، ادعایی غیرعلمی و باطل است که متأسفانه بعد از هر زلزله در کشور ما مطرح می‌شود.

لینک کوتاه این مطلب: https://baghestannews.ir/?p=17893

(برای کپی کردن، روی لینک کلیک کنید)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا