اقتصادی

6 نکته برای رانندگی ایمن در زمستان در جاده های لغزنده

چه برای اولین بار در برف رانندگی می کنید یا یک راننده باتجربه که به دنبال یک تازه کننده سریع است، ما نکات مفیدی برای رانندگی در زمستان برای همه داریم. از آنجایی که شرایط در هر شهر کشورمان متفاوت است، ما فهرستی از نکات رانندگی در زمستان را تهیه کرده‌ایم که به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت در سردترین فصل سال ببینید.

6 نکته برای رانندگی ایمن در زمستان در جاده های لغزنده

رانندگی زمستانی در کشورمان به تازگی آغاز شده است و بیشتر مناطق  تا شش ماه شاهد بارش برف و یخ زیادی در جاده‌ها خواهند بود.

هر استان شرایط رانندگی زمستانی خود را دارد، از جمله اینکه آیا لاستیک زمستانی مورد نیاز است یا خیر، و پشت فرمان بودن در طول زمستان به طور غیرقابل مقایسه ای با رانندگی در پاییز، بهار و تابستان متفاوت است.

فرقی نمی‌کند در استان‌هایی که بیشترین هوای سرد را حس می کنید، یا مناطق معتدلب اشید، این نکات می‌تواند به شما کمک کند هنگام حرکت در آب و هوای سرد کشورمان، ایمن نگه دارید.

رانندگی در جاده های برفی و یخ زده در طول زمستان کشورمان کاملاً تضمین شده است. با این حال، بسیاری از رانندگان به مهارت یا دانش نحوه رانندگی در شرایط یخبندان مجهز نیستند. اما ما شما را با چند نکته ساده اما قابل توجه رانندگی در زمستان آشنا کرده ایم، که از نحوه کنترل خودرو در شرایط لغزنده شروع می شود.

نکاتی برای رانندگی در برف

هنگامی که در بیرون طوفان برف وجود دارد، بهتر است به هر قیمتی از جاده ها دوری کنید. با این حال، اگر در استانی زندگی می‌کنید که هوای زمستانی آن دائماً توسط برف و یخ پوشیده شده است، دور ماندن از جاده‌ها واقع بینانه نیست. در اینجا چند نکته برای حفظ ایمنی و امنیت شما در جاده های پوشیده از برف و یخ آورده شده است.

1. زمانی که لغزنده است خونسرد و کنترل بمانید
وقتی هوا برفی یا یخبندان است هرگز روی ترمز نزنید.

اگر نیاز به توقف سریع دارید، پمپ کردن ترمز به شما کمک می کند سریعتر بدون سر خوردن توقف کنید. اگر خودروی شما دارای سیستم ترمز مدرن است، ممکن است سیستم ترمز ضد قفل آن (ABS) را احساس کرده یا شنیده باشید که به شما کمک می کند در شرایط لغزنده با پمپ کردن سریع ترمزها به سمت خود توقف کنید.

اگر خودروی شما دارای گیربکس استاندارد است، پایین آوردن دنده از طریق دنده ها می تواند به جای ترمز به کاهش سرعت خودرو کمک کند. این به خصوص هنگامی که از تپه پایین می روید مفید است. فقط مطمئن شوید که هنگام رها کردن کلاچ آن را پر نکنید، در غیر این صورت ممکن است لغزش را شروع کنید.

هنگام رانندگی با خودرو در جاده های پوشیده از برف و یخ، هرگز به شدت ترمز نکنید یا هنگام پیچیدن به پیچ سرعت نگیرید. اگر هنگام ترمز کردن به گوشه ای شروع به سر خوردن کردید، ترمزها را بردارید و فرمان خود را در جهتی که می خواهید بروید، بگیرید.

نحوه اصلاح لغزش چرخ جلو در شرایط رانندگی لغزنده

لغزش چرخ جلو – همچنین به عنوان کم فرمان شناخته می شود – زمانی رخ می دهد که چرخ های جلو شما کشش را از دست بدهند. اگر شروع به لیز خوردن کردید:

  • نترسید، آرام باشید. ضربه زدن به ترمز (یا گاز) فقط اوضاع را بدتر می کند.
  • به جای شتاب گیری یا دور زدن سریع، گاز را کم کنید و اجازه دهید کشش لاستیک های شما بدون دست زدن به ترمز یا پدال های گاز، خودرو را هدایت کند.
  • در مسیری که می خواهید بروید هدایت شوید.
  • هنگامی که از یک لکه یخی خارج شدید، اشکالی ندارد که دوباره شتاب بگیرید.
  • اگر در پس‌راه یا خیابانی هستید که شن‌کاری یا نمک‌کاری نشده است، به یاد داشته باشید که همیشه امکان لغزیدن وجود دارد. به آرامی ترمز کنید و فرمان خود را تا حد امکان صاف نگه دارید.

نحوه کنترل لغزش چرخ عقب هنگام رانندگی در گوشه ای

اگر چرخ‌های عقب شما به دلیل یخ می‌لغزند و ماشین شما شروع به چرخیدن می‌کند، به آن بیش فرمانی می‌گویند. برای اصلاح لغزش چرخ عقب باید:

گاز را راحت کنید
با فرمان خود به داخل سرسره بپیچید تا ماشین خود را صاف کنید. این لغزش را کاهش می دهد و شما را در کنترل کامل وسیله نقلیه خود باز می گرداند.
به یاد داشته باشید: فرمان بیش از حد می تواند مشکل را تداوم بخشد، بنابراین همیشه سر خود را خنک نگه دارید تا از واکنش تند زانو جلوگیری کنید.

ماشین خود را از یخ و برف پاک کنید

اگر قصد رانندگی دارید و هوا می‌وزد، برف می‌بارد و سرما می‌بارد، مطمئن شوید که ماشین شما خالی است تا از دید صندلی راننده مطمئن شوید. تمام شیشه‌ها، کاپوت ماشین و چراغ‌های عقب و جلو را پاک کنید.

پاک نکردن سقف از برف ممکن است منجر به افتادن آن بر روی شیشه جلوی شما در هنگام کاهش سرعت شود و در برخی استان ها تخلف قابل جریمه است.

شرایط آب و هوایی یخبندان می تواند منجر به تجمع یخ در سطح وسیله نقلیه شما شود. اسپری یخ‌زدایی یک راه عالی برای آب کردن سریع یخ از روی پنجره‌های شما در صورتی که خراشیدن آن دشوار است، است. و هنگامی که وسیله نقلیه خود را پارک می کنید، برف پاک کن های خود را بالا بیاورید تا مطمئن شوید که روی شیشه جلو شما یخ نمی زند.

فاصله ایمن را رعایت کنید

یک خطر بزرگ هنگام رانندگی در طوفان برف، سایر رانندگانی هستند که یا در جاده های برفی بی تجربه هستند یا لاستیک های مناسب را نصب نمی کنند. آرام برانید. فاصله بین وسایل نقلیه هنگام رانندگی در طوفان برف کلیدی است زیرا برای ترمز ایمن به فضا و زمان مناسبی نیاز دارید.

اگر ترمز را ببندید، به راحتی می توانید کشش را از دست بدهید، بنابراین سرعت خود را پایین نگه دارید و اگر سایر رانندگان ترجیح می دهند در عقب یا سریع تر رانندگی کنند، اجازه دهید از شما عبور کنند.

  هنگام رانندگی در باران یخبندان بسیار محتاط باشید

در برخی از شهرهای کشورمان، رانندگی در باران با دمای انجماد اجتناب ناپذیر است. کشورمان شاهد نوسان دما است که منجر به ایجاد انواع شرایط جاده ها می شود. در اغلب موارد، جایی که باران یخبندان وجود دارد، جاده های لغزنده و یخ سیاه وجود دارد.

برای رانندگان مهم است که هنگام رانندگی در این نوع آب و هوای بد بسیار احتیاط کنند زیرا احتمال از دست دادن کنترل وسیله نقلیه بیشتر است و دیدن آن دشوارتر است.

اگر حتماً باید در باران یخ زده رانندگی کنید:

به خودتان زمان زیادی بدهید زیرا به احتمال زیاد رفت و آمد طولانی تر خواهد بود.
در حالی که در جاده هستید، فضای خود را بین سایر وسایل نقلیه حفظ کنید و مراقب ماشین های برف روب و کامیون های نمک باشید.
در باران یخ زده، وسایل نقلیه تعمیر و نگهداری جاده ها همیشه در حال نمک زدن یا شن و ماسه کردن جاده ها هستند. سعی کنید پشت خودروهای تعمیر و نگهداری در فاصله ایمن به جای کنار آنها رانندگی کنید.
ترمزها را راحت نگه دارید و از درگیر شدن در رانندگی حواس پرت خودداری کنید. باران یخ زده خطرناک تر از آن چیزی است که به نظر می رسد.

برای اطمینان از ایمنی رانندگی در زمستان خود از قبل برنامه ریزی کنید

از دست دادن کنترل وسیله نقلیه خود در شرایط آب و هوایی نامناسب را دست کم نگیرید. در اینجا چند نکته نهایی وجود دارد که باید در زمستان به خاطر داشته باشید:

i. در جاده های اصلی بمانید
در طول یک طوفان برف یا یخ، این احتمال وجود دارد که شهر یا شهر شما دارای برف‌روب‌ها و کامیون‌های نمک باشد که مسیرهای اصلی را قبل از جاده‌های پشتی و خیابان‌های فرعی حفظ می‌کنند. اگر قصد دارید در شرایط زمستانی رانندگی کنید، در جاده های اصلی بمانید تا از شرایط جاده بدون شخم و بی نمک جلوگیری کنید. این کار شانس شما را برای تصادف با وسیله نقلیه به دلیل نگهداری ضعیف جاده به حداقل می رساند.

ii ببینید و دیده شوید
یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از تصادف، اطمینان از دیده شدن شما در جاده توسط همه رانندگان و عابران پیاده است. اطمینان حاصل کنید که چراغ‌های جلو روشن هستند و از برف پاک شده‌اند، و – همانطور که گفته شد – فاصله ایمن را بین سایر وسایل نقلیه حفظ کنید. دیدن سایر وسایل نقلیه در نقطه کور شما، به خصوص در هنگام طوفان برف، دشوار است. آن را آهسته نگه دارید و چشمان خود را برای هر نوع حرکت در جاده حفظ کنید.

III. از رانندگی در شرایط بسیار بد خودداری کنید
اگر آب و هوا را بررسی می کنید و بیرون وحشتناک است، شاید باید به طور کامل از پشت فرمان خودداری کنید. بهترین روش این است که منتظر بمانید تا طوفان برف آرام شود یا مطمئن شوید که وسایل نقلیه تعمیر و نگهداری جاده اخیراً از جاده ها بازدید کرده اند.

رانندگی در کولاک

شما واقعا باید تمام تلاش خود را بکنید تا به هر قیمتی از رانندگی در کولاک اجتناب کنید، اما اگر انتخابی ندارید یا در یکی از آن ها گرفتار می شوید، در اینجا چند نکته برای ایمن ماندن وجود دارد.

1. به سطح جاده توجه کنید
یخ سیاه به دلیل نامرئی بودن شهرت دارد، به خصوص اگر در شب در کولاک رانندگی می کنید. خوشبختانه، ترفندهایی وجود دارد که می توانید برای تشخیص آن استفاده کنید. پیاده روهایی که شبیه آسفالت جدید هستند یا تاریک و مرطوب به نظر می رسند احتمالاً پوشیده از یخ سیاه هستند. یخ سیاه روی پل ها، مناطق سایه دار و روگذرها رایج است و احتمال تشکیل آن پس از دماهای پایین و بارندگی های اخیر بیشتر است، بنابراین بیشتر مراقب باشید.

2. پیمایش تپه ها
تپه ها حفظ کشش روی برف را سخت تر می کنند. اگر از تپه ای پایین می روید، مطمئن شوید که فضای زیادی در مقابل خود بگذارید (حداقل سه طول ماشین) زیرا نمی توانید به همان سرعتی که در شرایط عادی توقف می کنید، توقف کنید. اگر به سمت سربالایی می روید، توقف می تواند باعث شود کشش شما را به طور کامل از دست بدهید، همانطور که گاز دادن بیش از حد ممکن است. سعی کنید قبل از تپه حرکتی را شروع کنید و اجازه دهید شما را به بالای تپه برساند. پس از رسیدن به قله تپه، می توانید سرعت خود را کاهش دهید.

3. از کروز کنترل خودداری کنید
اگر در کولاک رانندگی می کنید، احتمالاً جاده ها ترکیبی از خیس، برفی و یخبندان هستند. استفاده از کروز کنترل در آن شرایط می تواند خطرناک باشد. این می تواند باعث شود وسیله نقلیه شما به طور غیرقابل پیش بینی شتاب بگیرد و زمان واکنش و کنترل شما را کاهش دهد.

4. صبور باشید
هدف این است که همه با خیال راحت به خانه برسند، نه سریع. انتظار می رود دید برای همه رانندگان بیرون بسیار ضعیف باشد. دیگران کندتر از حد معمول رانندگی خواهند کرد، و این اشکالی ندارد. همیشه با سرعت معقول رانندگی کنید و فاصله ایمن با وسیله نقلیه جلویی خود را حفظ کنید.

5. به کسی اطلاع دهید
ایده خوبی است که به کسی در مقصد خود اطلاع دهید که چه زمانی می خواهید برسید. اگر نرسید، آنها می توانند کمک بفرستند.

منبع: باغستان نیوز

لینک کوتاه این مطلب: https://baghestannews.ir/?p=18061

(برای کپی کردن، روی لینک کلیک کنید)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا