اجتماعی و فرهنگیاخبار مهم و فوری

آیا امروز شنبه 25 شهریور 1402 تعطیل رسمی است؟ | علت تعطیلی ۲۵ شهریورماه

در این بخش از مطالب پایگاه خبری باغستان نیوز درباره آیا امروز شنبه 25 شهریور 1402 تعطیل رسمی است؟ مطلبی را برای شما آورده ایم، با ما همراه باشید.

آیا امروز شنبه 25 شهریور 1402 تعطیل رسمی است؟

شنبه 25 شهریور 1402 به مناسبت شهادت امام رضا(ع) در تقویم ایران به عنوان تعطیل رسمی ثبت شده است.

حضرت امام رضا ـ علیه السّلام ـ در سال 148 هـ .ق در شهر مدینه متولد شد، و در ماه صفر سال 203 هـ .ق در سن 55 سالگی در شهر طوس خراسان به شهادت رسید.
در باب شهادت ایشان تقریباً تمام علمای شیعه و عده زیادی از علمای اهل سنت قائلند که آن حضرت مسموم و شهید شده اند.

بیشتر بخوانید:

داستانی از کرامات امام رضا علیه السلام + فایل صوتی

شرح شهادت امام رضا (ع) در منابع اسلامی

در روایتی از اباصلت آمده است: «مأمون، امام رضا (ع) را فراخواند و آن حضرت را مجبور کرد از انگور بخورد. آن حضرت به واسطه آن انگور مسموم شد.»

درباره نحوه شهادت امام رضا (ع)، بیشتر عالمان شیعه و همچنین تعداد زیادی از علمای اهل سنت، قائل هستند که آن حضرت مسموم و شهید شده است. البته درباره عامل شهادت امام هشتم، اختلاف‌نظرهایی وجود دارد؛ اما قول مشهور این است که آن حضرت، توسط «مأمون» خلیفه عباسی مسموم و به شهادت رسید.

برخی از علمای اهل سنت بر این نظرند که مأمون، امام رضا (ع) را مسموم نکرده است و برای این گفته خود دلائلی هم ذکر می‌کنند. از جمله آن دلائل این است که مأمون دختر خود را به همسری امام جواد (ع) درآورد. مأمون به برتری امام رضا (ع) در برابر علما استدلال می‌کرد. بعد از درگذشت امام رضا (ع) مأمون بسیار ناراحت و غمگین بود و…

باغستان نیوز در شبکه های اجتماعی داخلی

کانال باغستان نیوز در ایتا کانال باغستان در سروش |  کانال بله

لینک کوتاه این مطلب: https://baghestannews.ir/?p=41111

(برای کپی کردن، روی لینک کلیک کنید)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

‫5 دیدگاه ها

  1. در جواب این سوال باید عرض کنم ما ظاهر قضیه را می بینیم ولی با مراجعه به تاریخ حقیقت را واژگون می بینیم و به سیاستهای مکارانه مامون پی می بریم . در کتابهای تاریخی می خوانیم که مامون نخست پیشنهاد خلافت به امام کرد ولی امام شدیدا از پذیرش آن خود داری کردند مدتها مامون می کوشید که امام رضا را قانع گرداند ولی موفق نمی شد می گویند این کوششها به مدت دو ماه در مرو ادامه یافت که امام همچنان از پذیرفتن پیشنهاد وی امتناع می ورزید . تا سر انجام امام از هر سو زیر فشار قرار گرفت که آنگاه با نهایت اکراه و درحالی که از شدت درماندگی می گریست مقام ولیعهدی را پذیرفت .

    1. چرا امام رضا (ع) که میدانست این حکومت فاسد است و زیر بار ننگ نباید رفت، مانند امام حسین جنگی علم نکرد که لااقل شهید شود و تن به شهادت با جام زهر ندهد؟

  2. چرا امام رضا علیه السلام امامت را رها کرد ومهاجرت نمود تا در مشهد مقدس در کنار مأمون خلیفه عباسی با هر پست ومقامی چالش داشته باشد .

    9
    4
    1. سلام مگه نمیگن امام رضا (ع) از آینده خبر داره
      پس چطور انگور سمی رو خورد میگه خبر نداشت که مامون چه نقشه ای دارد

دکمه بازگشت به بالا