اخبار روزاخبار مهم و فوری

آیا امروز دوشنبه 13 فروردین 1403 تعطیل است؟

در این بخش از مطالب پایگاه خبری باغستان نیوز درباره چرا امروز دوشنبه 13 فروردین 1403 تعطیل است؟ علت تعطیلی ۱۳ فروردین ۱۴۰۳ چیست؟ مطلبی را برای شما آورده ایم با ما همراه باشید.

علت تعطیلی امروز دوشنبه 13 فروردین 1403 چیست؟

دوشنبه ۱۳ فروردین ۱۴۰۳ به مناسبت روز طبیعت و سیزده به در و همچنین شهادت امام علی(ع) در تقویم رسمی ایران تعطیل رسمی می‌باشد.

تاریخ دقیق روز طبیعت و  سیزده به در سال ۱۴۰۳

در تقویم شمسی برابر است با : روز دوشنبه ۱۳ فروردین سال ۱۴۰۳

تاریخ دقیق روز طبیعت و جشن سیزده به در در تقویم قمری برابر است با : روز دوشنبه ۲۱ رمضان سال ۱۴۴۵

در تقویم میلادی برابر است با : روز دوشنبه ۱ آوریل سال ۲۰۲۴

روز 13 فروردین سیزده بدر

سیزده‌ بدر، سیزدهمین روز فروردین ماه و از جشن‌های نوروزی است. در تقویم‌های رسمی ایران این روز ، روز طبیعت نامگذاری شده‌است و از تعطیلات رسمی است. برخی بر این باورند در این روز باید برای راندن نحسی از خانه بیرون روند و نحسی را در طبیعت به در کنند.

همانطور که پیشینه ی جشن نوروز را از زمان جمشید می دانند درباره ی سیزده به در (سیزده بدر) هم روایت هست که :
«… جمشید، شاه پیشدادی، روز سیزده نوروز را در صحرای سبز و خرم خیمه و خرگاه بر پا می کند و بارعام می دهد و چندین سال متوالی این کار را انجام می دهد که در نتیجه این مراسم در ایران زمین به صورت سنت و آیین درمی آید و ایرانیان از آن پس سیزده بدر را بیرون از خانه در کنار چشمه سارها و دامن طبیعت برگزار می کنند …»
اما برای بررسی دیرینگی جشن سیزده بدر از روی منابع مکتوب، تمامی منابع مربوط به دوران قاجار می باشند و گزارش به برگزاری سیزده به در در فروردین یا صفر داده اند، از همین رو برخی پژوهشگران پنداشته اند که این جشن بیش از یکی دو سده دیرینگی ندارد اما با دقت بیشتر در می یابیم که شواهدی برای دیرینگی این جشن وجود دارد.

لینک کوتاه این مطلب: https://baghestannews.ir/?p=59863

(برای کپی کردن، روی لینک کلیک کنید)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا