اخبار روزرپورتاژ آگهی

مروری بر جدیدترین شرایط و نکات پیرامون طلاق از طرف مرد

زوجینی را تصور کنید که بنا به دلایلی به مشکل برخوردند؛ اما فقط مرد قصد جدایی و طلاق را دارد. در این شرایط باید طلاق از طرف مرد پیگیری و اجرا شود. مطابق قانون کشور ما، حق طلاق در زندگی با آقایان است؛ اما به‌هرحال مرد باید مراحلی را طی کند تا بتواند طلاق را اجرا کند. در این مطلب قصد داریم راجع‌به شرایط طلاق با درخواست مرد بیشتر صحبت کرد و جدیدترین نکات را راجع‌به آن مطرح کنیم. اگر تمایل دارید درباره این موضوع اطلاعات جدید و مهمی کسب کنید، تا انتهای مطلب با ما همراه شوید.

منظور از طلاق به درخواست مرد چیست؟

براساس آنچه در قانون کشورمان ایران آورده شده‌، حق طلاق در ازدواج با مرد است؛ بنابراین، مرد می‌تواند در هر زمان که اراده کند، همسر خود را طلاق دهد. در قانون اجباری برای ارائه ادله محکم توسط مرد برای درخواست طلاق وجود ندارد. مرد صرفا باید شرایط مقرر در قانون را طی کند. منظور از شرایط مقررشده در قانون، ارائه ثبت درخواست و پرداخت تمامی حقوق زن، اعم از حق مهریه است. قانون مربوط‌به طلاق از طرف مرد در ماده 1133 قانون مدنی آورده‌ شده‌است. در ادامه مطلب راجع‌به مراحل طلاق با درخواست مرد بیشتر صحبت خواهیم کرد.

مروری بر عوامل طلاق از سمت مرد

عوامل مختلفی باعث ارائه درخواست طلاق از سمت مرد می‌شوند، در ادامه این عوامل را توضیح خواهیم داد.

سوءزن و بدبینی

متاسفانه یکی از دلایل رایجی که باعث درخواست طلاق از سمت مرد می‌شود، وجود شک به همسر است. معمولا سوءتفاهمات بسیاری در این شرایط رخ می‌دهد و باعث می‌شود کار زوجین به طلاق برسد.

ترک خانه توسط زن

یکی دیگر از عوامل مهم، ترک زندگی از طرف زن است. ترک زندگی به شکل مکرر توسط زن، باعث دلسردی و ایجاد اختلاف و درنهایت باعث طلاق می‌شود.

عدم تمکین

عامل دیگری که معمولا از طرف آقایان مطرح می‌شود و باعث درخواست طلاق از طرف مرد می‌شود، عدم تمکین زن است. در قانون، زن موظف به زندگی در خانه مرد و انجام یکسری وظایف است؛ عدم تمکین زن باعث نارضایتی مرد و در نهایت درخواست طلاق از طرف وی می‌شود.

عقیم یا بیماربودن

دلیل رایج دیگری که باعث می‌شود مردها اقدام‌به طلاق کنند، نابارور بودن یا بیمار بودن زن است. هر چند در این شرایط، میزان علاقه طرفین به یکدیگر تعیین‌کننده میزان پایداری رابطه خواهد بود.

مروری بر شرایط طلاق به درخواست مرد

شرایط درخواست طلاق از سمت مرد با شرایط طلاق از طرف زن تفاوت دارد. در ادامه به شرایطی اشاره خواهیم کرد که باعث می‌شوند درخواست طلاق از سمت مرد توسط دادگاه پذیرفته شود.

پرداخت مهریه

مهم‌ترین شرط برای قبول درخواست طلاق از طرف مرد، پرداخت مهریه توسط مرد است. بدون پرداخت مهریه، درخواست طلاق از سمت مرد، مورد قبول دادگاه قرار نمی‌گیرد. اگر مرد توان پرداخت نداشته باشد، با تایید دادگاه می‌توان شرایط اقساطی را اجرا کرد؛ بدین‌ترتیب مرد در چندین قسط، مهریه را پرداخت می‌کند.

پرداخت نفقه

اگر درخواست طلاق از سمت مرد باشد، وی موظف به پرداخت نفقه برای مدت سه ماه بعد از ارائه درخواست خواهد بود. هنگامی که درخواست طلاق از سمت مرد ارائه شده‌باشد، به آن طلاق رجعی گفته می‌شود؛ در طلاق رجعی زن می‌تواند حداکثر تا سه ماه در خانه مرد زندگی کند و تمام هزینه‌های زندگی زن باید توسط همسرش پرداخت شود. اگر در این مدت سه ماهه، مرد از درخواست طلاق پشیمان شد، می‌تواند به زندگی مشترک خود بازگردد. به‌طور کلی درخواست طلاق از طرف مرد با پرداخت نفقه به مدت سه ماه همراه است.

پرداخت اجرت‌المثل

درصورتی‌که زن در طول زندگی مشترک کارهایی را انجام داده باشد که در اجتماع و عرف برای آن دستمزد تعیین شده‌باشد، به وی اجرت‌المثل تعلق می‌گیرد. در این حالت مرد باید حق اجرت‌المثل را بپردازد تا بتواند همسرش را طلاق دهد.

تصنیف دارایی در طلاق از سمت مرد

درصورتی‌که مرد در قرارداد ازدواج، شرط تصنیف دارایی را پذیرفته باشد، باید نصف دارایی خود را به همسرش واگذار کند. تصنیف دارایی بدون بازگشت است و اگر هنگام ازدواج آن را پذیرفته باشید، امکان سرپیچی از این قانون را ندارید.

مراحل طلاق از طرف مرد

برای اجرای طلاق از سمت مرد، باید مراحلی طی شود تا این درخواست توسط دادگاه پذیرفته شود. در ادامه به ترتیب این مراحل را می‌آوریم.

  • ارائه درخواست صدور گواهی عدم امکان سازش: در قدم اول مرد باید به یک دفتر خدمات قضایی مراجعه کرده و دادخواست صدور گواهی عدم سازش را تنظیم کند؛ بعد از تنظیم، دادخواست باید به دادگاه خانواده شود.

  • ارجاع به داوری: در گام بعدی زوجین توسط دادگاه به داوری ارجاع داده می‌شوند. در این مرحله زوجین باید یک فرد متاهل و واجد شرایط را به‌عنوان داور به دادگاه معرفی کنند.

  • پرداخت حقوق مالی زن: همانطور که اشاره کردیم برای قبول درخواست طلاق از طرف مرد، زوج باید حقوق مالی زن را به‌طور کامل بپردازد. منظور از حقوق مالی، نفقه، مهریه، نحله، اجرت‌المثل و … است.

  • دریافت گواهی عدم امکان سازش: درصورتی‌که در دادگاه مشخص شود امکان ادامه زندگی مشترک برای دو طرف وجود ندارد، گواهی عدم امکان سازش را صادر می‌کند.

  • مراجعه به دفاتر ازدواج و طلاق: در مرحله پایانی، زوجین باید گواهی عدم امکان سازش را به دفاتر ازدواج و طلاق ببرند. بعد از طی این مرحله، خطبه طلاق برای زوجین جاری می‌شود.

مدارک لازم برای طلاق

برای اجرای طلاق باید مدارکی چون اصل شناسنامه، اصل سند ازدواج و کپی کارت ملی ارائه شود. درصورتی‌که اصل سند ازدواج را در دسترس ندارید، می‌توانید رونوشت آن را از محل دفترخانه‌ای که عقد نکاح را اجرا کردید، دریافت کنید. سایر مدارک و مراحل لازم برای اجرای طلاق از طرف مرد را در تیتر قبلی به تفصیل توضیح دادیم.

مشخص کردن وضعیت حضانت فرزندان

مطابق قانون، حق حضانت فرزندان تا سن 7 سالگی به مادر داده می‌شود. بعد از گذشت 7 سال پسران تا 15 سالگی و دختران تا 9 سالگی، تحت حضانت پدر خواهند بود. این شرایط باتوجه‌به توافق زوجین می‌تواند به شکل دلخواه آن‌ها تغییر کند. درصورتی‌که مادر در بازه زمانی که حضانت را برعهده دارد، ازدواج کند، حضانت فرزندان از وی سلب می‌شود. از طرفی در صورت مشاهده هر گونه سوء رفتار از سمت پدر مانند اعتیاد ور… حضانت وی باطل می‌شود.

طلاق در دوران عقد

اجرای طلاق از طرف مرد در دوران عقد و در دوران بعد از ازدواج شباهت زیادی دارد. در طلاق دوران عقد هم مرد باید به یک دفتر قضایی مراجعه کند و درخواست گواهی عدم سازش دهد. تفاوت میان طلاق در دوران عقد با دوران ازدواج مربوط به مسائلی چون مهریه، اجرت‌المثل، نفقه و نحله است. درصورتی‌که زوجه باکره باشد، فقط نصف مهریه تعیین‌شده به او تعلق می‌گیرد؛ علاوه‌براین، اگر زوجین باهم زندگی نکرده باشند، اجرت‌المثل و نفقه برای زن در نظر گرفته نمی‌شود.

طلاق غیابی از طرف مرد

درصورتی‌که زن برای مدت زمان طولانی غیبت داشته باشد، شرایط طلاق غیابی فراهم خواهد آمد. در این شرایط با درخواست مرد، دادگاه می‌تواند حکم اجرای طلاق غیابی برای زوجین را صادر کند. غیبت زن مانعی برای صدور رای محسوب نمی‌شود. شرایط طلاق غیابی با حضوری تفاوت خیلی زیادی ندارد. در اجرای طلاق از طرف مرد به شکل غیابی هم باید تکلیف امور مالی مانند اجرت‌المثل، مهریه، نفقه، نحله و … روشن شود. درصورتی‌که بعد از گذشت زمان طولانی زوجه از طلاق مطلع شود، حق اعتراض به رای را خواهد داشت.

مزیت استفاده از امکان وکالت در طلاق

به‌طور کلی به‌دلیل نااشنا بودن افراد با قوانین مختلف، توصیه می‌کنیم حتما از یک وکیل خبره برای پیشبرد پرونده حقوقی استفاده کنید. در بحث درخواست طلاق از سمت مرد هم حضور یک وکیل می‌تواند کمک بزرگی برای شما باشد. در صورت استفاده از وکیل شما نیازی به حضور در جلسات داوری دادگاه نخواهید داشت. جدای از آن، تمام جزئیات مربوط‌به نحوه پرداخت حقوق زن در روند طلاق را می‌توانید به وکیل بسپارید. اجرای طلاق تنها توسط وکیل و بدون حضور مرد امکان‌پذیر خواهد بود؛ بنابراین، شما نیاز به حضور در دادگاه در هیچ مرحله‌ای نخواهید داشت.

ارجاع به داوری

برای اجرای طلاق از طرف مرد، بعد از ارائه دادخواست، مرحله ارجاع به داوری وجود دارد. مطابق آنچه در قانون آورده شده‌است، بعد از صدور قرار ارجاع به داوری، زوجین باید حداکثر ظرف مدت یک هفته به ترتیب مراحل زیر عمل کنند:

  • یک فرد متاهل از بستگان با حداقل سن سی سال را به‌عنوان داور به دادگاه معرفی کنند. فرد مذکور باید به مسائل خانوادگی، اجتماعی و شرعی در ایران آگاه باشد.

  • درصورتی‌که زوجین نتوانند فردی واجد شرایط را از بستگان خود به‌عنوان داور معرفی کنند، می‌توانند از میان سایر افراد، داور دارای صلاحیت را انتخاب کنند. اگر زوجین هیچ داوری را انتخاب و معرفی نکنند، دادگاه از طرف هر کدام اقدام‌به انتخاب داور خواهد کرد.

انتخاب راهی آسان برای اجرای طلاق

چه طلاق از طرف زن باشد و چه طلاق از طرف مرد درخواست داده شود، در هر دو مورد شما با چالش‌های حقوقی زیادی مواجه خواهید شد. در این مطلب سعی کردیم به تفصیل راجع‌به شرایط و نکات مهم پیرامون درخواست طلاق از سمت مرد صحبت کنیم. با دادن وکالت در طلاق به یک وکیل خبره، می‌توانید مراحل حقوقی را ساده‌تر طی کنید. گروه وکلای خانواده متشکل از مجرب‌ترین وکلا پایه یک است که می‌توانند شما را در تمامی امور حقوقی مربوط به طلاق و خانواده همراهی کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا