اخبار روزاخبار مهم و فوری

علت فوت آیت الله عباسعلی اختری عضو مجلس خبرگان چه بود؟ + بیوگرافی

او در نهم آبان ۱۴۰۱ بر اثر سرطان فوت نمود

در این بخش از مطالب پایگاه خبری باغستان نیوز درباره علت فوت و دلیل درگذشت آیت الله عباسعلی اختری عضو مجلس خبرگان به همراه بیوگرافی برای شما مطلبی را آورده ایم . با ما همراه باشید.

جزئیات فوت آیت الله عباسعلی اختری

 آیت‌الله عباسعلی اختری نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری به دلیل ابتلا به بیماری سرطان در ۸۳ سالگی دارفانی را وداع گفت.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا،آیت الله عباسعلی اختری در سال ۱۳۱۸شمسی در شهرستان سمنان و در خانواده ای روحانی به دنیا آمد. او تحصیلات خود را تا اخذ دیپلم در زادگاه خود ادامه داد و تحصیلات حوزوی را هم در حوزه علمیه مشهد آغاز کرد و ۲۰ سال در آن حوزه به تحصیل و تدریس پرداخت.

وی سپس به حوزه علمیه قم رفت و در درس‌های خارج فقه و اصول مراجع قم شرکت کرد و در آن حوزه از محضر آیات غضنفری، سبزواری، فشارکی، مؤمن قمی و محمدعلی گرامی بهره برد. سپس دوباره به مشهد بازگشت و در درس خارج فقه و اصول آیات عظام: میلانی، وحید و فلسفی حاضر شد. وی پس از مدتی به تهران رفت و از مدرسه  دارالفنون مدرک مدرسی دریافت کرد. با آغاز نهضت حضرت امام در خرداد ۱۳۴۲ به نهضت مزبور پیوست و در جریان اعزام روحانیون به خدمت سربازی، همراه آیت الله هاشمی رفسنجانی دستگیر و به خدمت سربازی اعزام شد.

او در سال ۱۳۵۴، با ایراد سخنرانی های افشاگرانه در تهران، به مبارزات خود ادامه داد و به خاطر این سخنرانی‌ها، دستگیر و تحت شکنجه و آزار و اذیت ساواک قرار گرفت. پس از آزادی از زندان مبارزات خود را ادامه داد تا اینکه مجدداً در رمضان ۱۳۵۷دستگیر شد و به زندان افتاد، ولی در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی، و در اثر شتاب گرفتن انقلاب، از زندان آزاد شد.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ابتدا به سمت ریاست کمیته انقلاب اسلامی شهرستان شیروان منصوب شد. سپس در سال ۱۳۵۹ عهده دار مدرسه عالی کانون اسلامی اراک شد و با حرکت های انحرافی که در آنجا ایجاد شده بود به مبارزه پرداخت. او در ۱۳۶۰، طی حکمی از سوی حضرت امام، به امامت جمعه  شهرستان سمنان منصوب شد.

به دنبال شهادت عبدالمجید دیالمه نماینده مشهد در اولین دوره مجلس شورای اسلامی، در انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی، با اصرار شهید بزرگوار حجت الاسلام والمسلمین هاشمی نژاد، کاندیدای نمایندگی مجلس شد و توانست با آرای قابل توجهی به مجلس شورای اسلامی راه یابد. در مجلس، در کمیسیون اقتصادی و دارایی فعالیت کرد و مدتی هم نایب رئیس کمیسیون فوق بود. پس از پایان کار مجلس اول، به قضاوت در یکی از شعب دیوان عالی کشور پرداخت. سپس از طرف امام به عنوان نماینده امام در استان سمنان و امام جمعه سمنان منصوب شد. او هم زمان با فعالیت های سیاسی به تدریس در دانشگاه های شهید بهشتی

تهران و نیز دانشگاه تهران و دیگر فعالیت‌های علمی ـ آموزشی پرداخت. در ۱۳۷۹ ش به عضویت شورای سیاست گذاری ائمه جمعه سراسر کشور درآمد. در ۱۳۸۰ از امامت جمعه سمنان استعفا داد و به امامت جمعه شهر ری منصوب شد. وی همچنین در انتخابات هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی، کاندیدای نمایندگی از حوزه انتخابیه تهران بزرگ بود که توانست به مجلس شورای اسلامی راه یابد. ایشان در انتخابات میان دوره‌ای خبرگان رهبری(دوره پنجم)  که در تاریخ ۲ اسفند ۱۳۹۸ برگزار شد به عضویت خبرگان رهبری در آمد.

سمت‌های دیگر وی، نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه های سمنان و نمایندگی ولی فقیه و بنیاد مسکن بود. از آثار او می‌توان به موارد چون آشنایی با قرآن، امام و احیای ارزش های انقلاب اسلامی، تولی ’ و تبری ’،درخشش علی در قرآن، نقش انتظار در سیر تاریخ، نظری به آیین جهاد در قرآن، جوان بر سر دوراهی، مدیریت فرهنگ کار، سیمای کارگزاران از دیدگاه اسلام و… اشاره کرد.

محمد مخبر درگذشت آیت الله اختری را تسلیت گفت

معاون اول رییس جمهور در پیامی درگذشت آیت الله عباسعلی اختری نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری را تسلیت گفت.

 متن پیام مخبر به شرح زیر است:

انا لله و انا الیه راجعون

خبر درگذشت آیت الله عباسعلی اختری نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری مایه تاسف و اندوه شد.
اینجانب ضمن تسلیت درگذشت این روحانی برجسته، از خداوند متعال برای آن مرحوم رحمت و رضوان الهی و برای بازماندگان صبر و اجر مسالت دارم.

محمد مخبر

معاون اول رئیس جمهور

ولایتی: مرحوم اختری شخصیتی تاثیرگذار، مبارز و منادی وحدت اسلامی بود

علی اکبر ولایتی درگذشت حجت الاسلام اختری را تسلیت گفت.

 متن پیام علی اکبر ولایتی به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون

رحلت تاسف بار عالم ربانی و  ارجمند، حضرت حجت الاسلام و المسلمین عباسعلی اختری که همواره عمر با برکت خویش را در راه اعتلای ارزش های بلند و متعالی اسلام مصروف داشت، موجب تاثر و تالم فراوان گردید.
ایشان شخصیتی تاثیرگذار، مبارز و منادی وحدت اسلامی بود و خدمات ماندگار و ارزشمندی را از خویش بر جای گذارد.
این یار امام(ره) و رهبری، فعالیت های وسیعی در عرصه های مختلف همچون نمایندگی مجلس شورای اسلامی ، نماینده امام خمینی (ره)  و امام جمعه سمنان، عضویت در شورای سیاست گذاری ائمه جمعه سراسر کشور ، عضویت در مجلس خبرگان رهبری و … را بر عهده داشت و همواره از آرمان ها و ارزشهای نظام و انقلاب دفاع کرد.
این ضایعه تاسف انگیز را به محضر امام زمان (عج)، رهبر معظم انقلاب، حوزه های علمیه و روحانیت معزز، ملت بزرگ ایران، بیت معظم و  به ویژه حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای محمدحسن اختری ، تسلیت عرض نموده، علو درجات و غفران و رحمت الهی از درگاه خداوند متعال و صبر و اجر برای بازماندگان مسئلت می نمایم.

وزیر فرهنگ، درگذشت آیت‌الله اختری را تسلیت گفت

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با صدور پیامی درگذشت آیت‌الله عباسعلی اختری، نماینده فقید مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری را تسلیت گفت.

به گزارش ایرنا از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در پیام محمدمهدی اسماعیل آمده است: خبر درگذشت عالم مجاهد و فقیه نیکوسیرت، نماینده فقید مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری، آیت الله عباسعلی اختری موجب تاسف و تاثر شد. ایشان در زمره مبارزان نهضت انقلاب اسلامی بودند که در جایگاه های انقلابی منشاء اثر گشتند و در سال های نخستین پیروزی انقلاب با حکم بنیانگذار فقید نظام جمهوری اسلامی، به نمایندگی ولی فقیه بیش از دو دهه در سنگر نماز جمعه شهرستان سمنان به ایفای مسئولیت پرداختند.

وی در این پیام افزود: اینجانب فقدان این روحانی وارسته را به رهبر حکیم انقلاب اسلامی، حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای (مد ظله)، اعضای محترم مجلس خبرگان رهبری، علاقه مندان و دوستداران آن فقید سعید، بویژه بیت مکرم آن مرحوم صمیمانه تسلیت می گویم و از درگاه خداوند متعال برای آن عالم فقید علو درجات و رحمت واسعه و برای بازماندگان محترم صبر و اجر مسالت می نمایم.

آیت‌الله عباسعلی اختری نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری به دلیل ابتلا به بیماری سرطان در ۸۳ سالگی روز گذشته دارفانی را وداع گفت.

پیام تسلیت روحانی در پی درگذشت آیت‌الله اختری

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی، رئیس‌جمهور پیشین ایران در پیامی به حجت‌الاسلام‌ محمدحسن اختری، درگذشت برادر وی آیت‌الله عباسعلی اختری، نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری را تسلیت گفت.

 متن پیام به این شرح است:

جناب حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدحسن اختری

درگذشت برادر گرامی‌تان آیت‌الله عباسعلی اختری دوست دیرینه و همکار گرانقدر در مجلس اول شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه سابق سمنان، موجب تاسف و تالم خاطر فراوان گردید.

سوابق درخشان ایشان در خدمت به اسلام و انقلاب در سنگر نمایندگی مردم و نمایندگی ولی‌فقیه، اخلاص و دلسوزی در دوره طولانی مسئولیت امامت جمعه و پیوند با نهادهای دانشگاهی و دانشجویان، از ایشان چهره‌ای به یادماندنی و در خور احترام فراوان در حافظه مردم تهران و سمنان خلق کرده است.

اینجانب خود را در سوگ فقدان این عالم وارسته شریک می‌دانم و مراتب همدردی و تسلیت خود را به رهبری معظم انقلاب اسلامی، روحانیت ارجمند، مردم نجیب سمنان و بویژه مردم شریف سرخه، جنابعالی و خانواده معزز ایشان ابراز می‌دارم.

حسن روحانی
۱۴۰۱/۰۸/۱۰

بیوگرافی

عباسعلی اختری (زاده ۱۳۱۸ سرخه – درگذشته ۹ آبان ۱۴۰۱) اهل شهر سرخه، نماینده تهران در مجلس خبرگان رهبری در دوره پنجم و نماینده معمم ادوار اول و هفتم مجلس شورای اسلامی بود. 

او در سال ۱۳۶۰، طی حکمی از سوی روح‌الله خمینی، به نمایندگی ولی فقیه و امامت جمعهٔ شهرستان سمنان منصوب شد. وی در سال ۱۳۸۰ از امامت جمعهٔ سمنان استعفا داد و سید محمد شاهچراغی جایگزین او گردید.[۲] وی همچنین در دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری نامزد شده بود و در لیست اعلامی از سوی جبهه «جهادگران ایران اسلامی» قرار داشت که موفق به ورود به مجلس خبرگان رهبری نشد.[۳] با این حال، در انتخابات میان دوره‌ای خبرگان رهبری که در تاریخ ۲ اسفند ۱۳۹۸ برگزار شد، عباسعلی اختری با کسب آرای لازم توانست به جمع نمایندگان خبرگان رهبری اضافه شود. او در نهم آبان ۱۴۰۱ بر اثر سرطان فوت نمود

لینک کوتاه این مطلب: https://baghestannews.ir/?p=3991

(برای کپی کردن، روی لینک کلیک کنید)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا