اجتماعی و فرهنگی

از صادق بوقی تا صادق جهانی، مساله این است؟

در مورد ویدیوهای صادق بوقی و پخش و رسانه‌ای شدن آن در همه جای جای ایران و حتی جهان وزیر ارشــاد فرمودند: این موضوع معلول نشر و گسترش فضای رسانه‌ای است. اگر زمانی یک نفر میخواست یک کاستی بیرون بدهد چه مراحلی
باید طی میکرد تا مجوز بگیرد.
واقعا هم همین است الان تنها با یک گوشی و فیلم گرفتن و وایرال کردن آن تمام مراحل بروکراسی و اداری و ممیزی و مجوز گرفتن را دور میزنند. همانطور که عده‌ای تحریم‌ها را دور میزنند!
اما حیرت‌انگیز است چطور یک ترانه‌ای محلی از مرزها فراتر رفته و از شرق آسیا گرفته تا غرب و آمریکای لاتین هم راه خود را پیدا کرده؟ کار به جایی رسیده که فیلم نجوا و آوای گیلانی «آو آوآو -آوآو آو»… صادق بوقی بر روی بسیاری از آهنگ جهان گذاشته شده.


بی‌جهت نیست میگویند: «موسیقی زبان بین‌المللی است.» زبان موسیقی یک زبان مشترک جهانیست یا حتی یک حلقه وصــل عاطفـی و هنری جهانیســت. نتهای موسیقی برای همه زبان‌های زنده دنیا قابل فهم است. حتی برای زبانهای مرده دنیا! مثلا احتمالا برخی بومیان در مناطق جنگلی آمازون که زبان هیچ کس جــزو مردم قبائل خود را نمیفهمند از این آهنگ و نجوا استقبال کرده باشند! (فعلا فیلمهای طنز و ساختگی از رقص بومیان با این آهنگ را دیدیم بعدا فیلمهای جدی آن هم فراگیر میشــود)!
همین سلبریتیهای خارجی مثل آل پاچینــو که این آهنگ روی صدای وی در سکانسی از رقص او گذاشته شده شاید بعدها
جدی جدی این آهنگ را بخواند. چه بسا حتی ایلان ماسک هم این آهنگ را زمزمه کند! شاید به زودی فیلمی از «آو آو آو.».. کردن او هم در فضای مجازی پخش شود!
ولی واقعا عجب اسب سرکشی است این فضای مجازی که حتی با فیلترینگ هم رام نمیشود؟ در این مورد جناب صادق بوقی مدیون فی*لترشکنها هم هست! البته باید اذعان داشت موسیقی مثل نور اســت ممکن است بشکند اما از کوچکترین روزنه‌ای راه خود را به بیرون مییابد!
به هر صورت در این زمانه و روزگاری که صدای چای دبش «فســاد زده» به گوش همه خورده و پیچیده، صدای صادق بوقی هم بسیار پیچیده و طنین‌انداز شــده. منتهی یکــی موجب آزار و مکدر شــدن روحیه مردم میشود یکی موجب مفرح شدن.

امیر حسین ذاکری / منبع: روزنامه آفتاب یزد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا